Gå från blondin till brunett

Godmorgon allesammans.

För ett litet tag sedan skrev jag om bästa sättet att gå från brunett till blondin och idag tänkte jag skriva om hur man går tillväga för att bli brunett, när man varit blondin. Det är mycket lättare att bli brunett, men det tar sin lilla tid innan det blir ettbra resultat det också.


Blondinbella färgade håret brunt alldeles nyligen


Marie Serneholt har färgat håret brunt


Carolina Gynning startade sin kariär som blondin,är numera brunett

Den viktigaste tumregeln vad gäller att göra håret mörkare är att inte färga håret för mörkt för snabbt - börja med att färga håret ljusbrunt eller kanske till och med mörkblont. Om man färgar håret för mörkt för snabbt så kan resultatet bli grågrönaktigt och det är ju inte speciellt fint! Även om håret inte blir så mörkt man tänkt sig så kommer man se resultat. Efter några månader så kan du färga håret mörkare igen. Sedan mörkar du ner håret allteftersom så att håret gradvis blir mörkare.

För att den nya färgen ska hålla och inte bara tvättas bort är det bra om man använder en hårproduktsserie (schampo, balsam, inpackning, styling) som är till för färgat hår. Deras formula har som egenskap att hålla kvar färgen och glansen i hårstråna.

Alltid när man håller på med håret och konstgjorda ämnen (färga, styla, tvätta) är det viktigt att använda hårinpackning så att håret inte torkar ut och du får slitna toppar som resultat. Att använda inpackning en elelr två gånger i veckan under tiden du färgar håret mörkare och sedan när du vill bibehålla färgen är lagom.

Att mörka ner håret är lättare än att blondera så därför kan man göra de med hemmfärgning utan att få ett alldeles förödande resultat.

Idag ska jag ut på en liten shoppingtur, ska köpa lite kläder och present (min syster fyller snart år) sedan frammåt kvällen ska jag lägga min första oriflamebeställning! Spännande! :D



Kommentarer





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback