Läsarkommentar

Marielle: Inte alla Proffsprodukter är så himla bra. Loreal som äger Kerastase t.ex testar på djur och båda produkter har samma ingredienser men Kerastase säljs på salong och är 4 gr dyrare. Ditt Syoss balsam innehåller en paraben och quaternium-87 som fungerar precis som silikoner. OCh PhC inpackningen innehåller Dimethicone som är en silikon. Tyvärr är det här med hår och produkter inte helt svart eller vitt. Men om det funkar för dig så får man väl säga grattis.

Jag svarar: Inga hårvårdsmärken som säljs i Sverige använder djurförsäk i någon större utsträckning idag pga att det redan finns så många testade produkter som man vet inte skadar människorkroppen som man kan använda. Däremot kan det hända att de färdiga produkterna kan testas på djur vilket i sig dock inte är något etiskt men kanske "nödvändigt" för att se hur kombinationen av innehållet påverkar.

Varken silikoner eller parabener är bra  naturen i någon större utsträckning men även här har de flesta märken valt bort dessa mot fler snällare alternativ. Dock märker de allra flesta människor ingen negativ verkan av dessa ingredienser. Man kan dock få negativa konsekvenser om man är väldigt känslig, men då är produkter som innehåller parfymer och alkohol värre, och de ingredienserna går nästan inte att undvika.

Majoriteten av de hårvårds och hudvårdsprodukter jag väljer att skriva om i bloggen är snälla för både natur, plånbok och hälsa och jag försöker medvetet lyfta fram de produkter som inte innehåller parabener(dvs konserveringsmedel) och som inte är testade på djur. Vissa produkter jag tipsat om vet jag i ärlighetens namn inte hur de ser på djurtest, parabener och föroreningar i naturen men det är produkter jag märker ger bra resultat på mig, min hy och mitt hår.

Spastugan har produkter utan parabener och djurförsök
Rosenserien är ett miljövänligt och djurvänligt alternativ till annan hudvård och är skonsam mot huden
Oriflame använder inte djurförsök och har i största utsträckning naturliga ingredienser
Även yves rocher, lush, body shop och dermanord är miljövänliga märken. Samtliga av dessa märken har jag tipsat om ett flertal gånger här på bloggen. På så sätt tycker jag att jag tar mitt ansvar!

Vet du fler etiska skönhetsmärken? Informera mig gärna :)

Kommentarer
Postat av: ASIAT

sv: tack så mycket! :)

vad gör du imorgon då?



- ASIAT

2010-09-21 @ 22:20:53
URL: http://asiat.blogg.se/
Postat av: Alexandra - Uppsalas största blogg

sv; hihi jaa tusen tack fina du

2010-09-22 @ 04:32:50
URL: http://vadfanskajagheta.se





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback