Det här upprör mig

Jag har alltid vetat att orättvisor upprört mig (oj knasig mening hehe) så det är inget nytt. Det är väl inte speciellt unikt heller att man blir upprörd av att se barnsoldater, civila personer som blir dödade i krig, föräldralösa barn, sprängda skolor. Och problem i sverige - proppfulla kvinnojourer, få fosterfamiljer, självmordsbombare i juldagarna, alkisarna på parkbänkens barn, tjejer som behöver vara rädda att gå själva om kvällarna, det oporoserade gatuvåldet... sånt upprör.
men för mig så bankar mitt hjärta extra hårt för u-länderna och i synnerhet kontinenten Afrika. Dessutom, eftersom jag varit där och planerar en resa tillbaka så känns tragedierna och orättvisorna som sker där lite närmare, på nåt knepigt sätt.

Det kommer aldrig bli fred på jorden, alltid finnas maktgalna människor och orättvisor men jag vill kunna göra så mycket jag kan - som faktiskt har turen att födas i ett i-land med tak över huvudet, mat för dagen, gratis utbildning och i stort sett ha alla möjligheter i världen. Jag vill jobba med mänskliga rättigheter i synnerhet i Östafrika där problemen är som störst. Föreläsa för byfolk och lärare(och eleverna såklart) om deras rättigheter, berätta om demokrati, att ingen har rätt att bli slagen etc. Göra skillnad mer långsiktigt än bara för stunden.
I kombination med den kunskap jag redan har och kommer få genom erfarenheter komemr jag även plugga på svenskt universitet(när jag får plugglusten tillbaka dvs..) som ett komplement och en utökning av mina kunskaper - internationella relationer, globala utvecklingsstuder, fredsarbete, afrikanska studier etc. Sen vill jag även jobba ideelt och göra skillnad på ett nationellt plan också, har försökt ett antal gånger att rigna kvinnojouren för att volontärjobba där någon eller några kvällar i veckan. Har alltid fått svaret att de ska ringa upp men det har tyvärr inte skett än.

Citerar Mikael Persbrandt "Alla barn har rätt att leva... Alla barn." med den där allvarliga blicken och det dystra tonfallet ;)

Så jag har hitat vad som rör upp känslor för mig och hittat mitt kall. att jag vill göra skillnad! Vad gör dig upprörd?




Dag 1 – Presentera mig själv
Dag 2 – min största kärlek
Dag 3 – Mina föräldrar.
Dag 4 – Vad är kärlek.
Dag 5 – Min bästa vän.
Dag 6 – Ett ögonblick.
Dag 7 – Min tro.
Dag 8 – Det här hade jag på mig idag.
Dag 9 – Mina syskon.
Dag 10 – I min handväska.
Dag 11 – Mina drömmar.
Dag 12 – Min första kyss.
Dag 13 – Mitt favoritminne.
Dag 14 – Min favoritfödelsedag.
Dag 15 - Detta ångrar jag.
Dag 16 - Min första
Dag 17 – Det här upprör mig.
Dag 18 – Det här får mig att må bättre.
Dag 19 – Det här får mig att gråta.
Dag 20 – Ett annat ögonblick
Dag 21 – Mina rädslor.
Dag 22 – Min favoritplats.
Dag 23 – Det här saknar jag.
Dag 24 – Mina ambitioner.
Dag 25 – Ett sista ögonblick.
Dag 26 – Det här åt jag idag
Dag 27 – Min dag
Dag 28 – Den här veckan ’
Dag 29 – Vad hade jag på mig idag
Dag 30 – Den här månaden

Kommentarer





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback