Jag vill skapa världsfred!

Hej!
Jag har hittat mitt kall i livet, det jag brinner för och vad jag vill åstakomma innan jag dör. Jag har alltid varit fashinerad av den afrikanska kontinenten i sin helhet "de fattiga barnen i afrika med uppsvullna magar", trots att dessa barn i stort sett endast syns i flyktingförläggningar i oroliga länder.

Jag vill arbeta med utvecklingsarbeten i Afrika for a living men det är svårt att få det att funka den tiden man är hemma. Ofta söks ju volontärarbetare och man kan få mat, husrum och volontärplats när man är i landet men hur ska det fungera med hyra, mat och intressen när man är hemma?

En dröm är att starta ett arbete för mänskliga rättigheter i Tanzania - anledningen att det just blev det landet är ju naturligtvis för att jag har varit där ett rätt lång tid, arbetat där, rest och sett hur landet ser ut. Dessutom är det ett tryggt land på så sätt att de ligger inte i konflikt med andra länder(sålänge inte oroheterna i norra Afrika sprider sig neråt och Zanzibars invånare vill bli självständiga så som de var fram till 1960-talet.). Det är få afrikanska länder som är relativt riskfria att åka till. Både som semester eller som arbete. Och Tanzania är ett av dom, Ghana är ett annat. Sedan kan ska man bejaka försiktighet i Sydafrika och Kenya men det fungerar att vara där också. Jämför man med europa - vilka länder ska man undvika att åka till här? Jag kan inte säga ett enda på rak arm.
Oj, vilket sidospår det blev, starta arbete var det ja. Jag vill anordna träffar och organsiera volontärarbeten i en organisation där man åker från by till by. Man får väl begränsa sig på något sätt eftersom Tanzania är ett så enormt stort land. Där man pratar om mänskliga rättigheter, rättvisor, demokrati, yttrycksfrihet, religionsfrihet, att ingen har rätt att slå en, alla barn har rätt till skola etc. Basicgrejer som vi i detta land tar för givet och ser som nåt självklart

Afrika har hamnat i en situation där man är beroende av i-ländernas bidrag såplass mycket att man har försvårats att stå på egna ben. Dessutom har många (för att inte säga alla?) afrikanska länder problem med ett organsierat och välfungerande styrsätt. Har man en uttalad demokrati i landet med rösträtt är det ofta så att man ändå endast har ett parti att rösta på, ett såkallat enpartistat. Detta problem kom efter att de flesta afrikanska blev självständiga efter att ha varit ägt och styrt av de europeiska, asiastiska och amerikanska länderna under lång tid.
Dessutom är många människor outbildade och vet inte vad de har rätt till, har ingen kunskap om mer än hur man sköter sin gård. Ihop med det finns ju korruption, lång torrperiod, brist på vatten etc som försvårar ytterliggare.

Jag tror inte många människor tycker att det som händer i afrika är rätt. Å andra sidan tror jag inte man vet så mycket om någon situation och att man ofta generaliserar afrika till att det är ett land - faktum är att det är mer än 2 ggr så stort som europa. Och hur lika är vi svenskar och spanjorer, eller turkar, eller greker? Så istället för att titta på och säga att det är synd om de "fattiga afrikanska barnen som svälter" så vill  jag göra nåt åt det! Inte åt svälten men åt att få in mänskliga rättigheter, demokrati och fred!!


Kommentarer
Postat av: knuza

Låter som en dag med mycket att göra :)

Ja du igår var det mycket städ men idag blir det bara en promenad eller två kanske och bara ta det lugnt , måste även packa :)

2011-03-17 @ 12:39:01
URL: http://honknuza.blogg.se/
Postat av: Sandra - Fotbolls"fru" & Fotograf

Hej söt!

Vad har du pysslat med idag?

Kram

2011-03-17 @ 19:40:11
URL: http://skfoto.nu





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback