Att sätta upp tydliga mål

Hej!
Har precis kommit hem från en lagom jobbig arbetsdag
. Som omväxlings skull fick vi mat gjord av en kock(istället för helfabrikat som man brukar få på förskolor). Så har sluppit gå runt hungrig idag =D

Kommentarerna till min tävling strömmar fortfarande in(länk här för att vara med och tävla). Den sista som deltog igår kväll skrev klockan 00.40 och den första i morse skrev klockan 09.00. Kul!


Jag är en riktig projektmänniska. Och jag måste ha tydliga mål och en tydlig planering för att kunna uppnå någonting. Sen är jag inte den som sitter på arslet och väntar utan jag kämpar gärna för att uppnå målen. Och jag har alltid något för mig, alltid något projekt igång, antingen så är det att måla om mitt rum, boka en resa till Afrika, läsa igenom allt jag kommer över för att kunna starta ett företag, rensa ut min garderob och skriva en deltaljerad lista om exakt vad jag behöver plus en översiktlig budget för att kunna detta. Men jag är inte för den skull någon som måste planera allt i detalj, nej, för jag är också väldigt spontan. Men måste alltid ha massa bollar i luften(fast inte för många stora projekt, då faller allt platt.)

Nu har jag fått för mig om tre mål som måste avklaras(eller i alla fall göra det bästa för att det ska kunna avklaras) innan året är slut, helst tidigare.


Jag har hållt på länge med att plugga och köra. Mer eller mindre intensivt i tre år. Har egentligen aldrig varit speciellt motiverad och har lagt av så fort något annat kommit upp. Men nu är jag i slutfasen av min körkortsutbildning(har avslutat stadskörningsdelen på körskolan, har gjort både halkan och riskettan). Det enda som är kvar är halva teoriboken ungefär, lite finslipning på backningen, bättre uppmärksamhet och att höja blicken när jag kör. Jag ska ta två-tre körlektioner på körskola i veckan samt försöka köra hemma så mycket jag kan. Dessutom ska jag plugga på förmiddagarna, varje förmiddag! Får se det som en intensivkurs - fast att jag tar den hemma. Och att jag klarar av körkortet (eller i alla fall planerar in en uppkörning) innan motivationen tryter nästa gång!


Punkt nummer två är ju ingenting jag kan avgöra med tanke på hur jobbristen bland ungdomar ser ut. Men jag kan göra mitt bästa. Just nu jobbar jag som timanställd på skolor och förskolor i två olika SDN i Göteborg plus en kranskommun. Detta ger väldigt mycket jobb, i stort sett varje dag som jag kan. Ofta får jag fler förfrågningar från olika ställen under samma dag. Jag kan ju vara mer "på" personalen och fråga om de behöver folk lite längre framöver och hålla tummarna att det kommer ett längre vik.

Jag är from förra veckan med i en särskild grupp på arbetsförmedlingen fr ungdomar som varit utan anställning i tre månader eller mer(classy huh). Där får man extrahjälp med att söka jobb samt kontakter. Jag går till arbetsförmedlingen denna veckan(torsdag eller fredag då jag jobbar tis + ons) och skriver in mig i det särskilda programmet.
Om jag inte får något jobb försöker jag kolla mer fakta om företagsidén jag har i huvudet. Om det finns en möjlighet att få ihop kapital och rätt kontakter till det. Annars får jag börja plugga, socionom har ju alltid legat i bakhuvudet... Och detta med jobb leder direkt till punkt tre som är:



Detta är ju omöjligt om jag misslyckas med punkt två. Men om inte annat har jag ju förhoppningssvis högskolestudier i höst och kan då ta maxlån och genom det ha råd med lägenhet. Jag kan ställa upp mig i bostadskö(om det finns några bra) och vara aktivt runtringande till privata hyresgästföreningar.
För jag känner mig alldeles för stor att fortfarande bo hemma hos mamma och pappa vid 20årsålder, om man säger så...


Om dessa basicpunkter går igenom så är det ju stora steg in i vuxenlivet. Känner att jag är mer vuxen än tonåring just nu.


Kommentarer
Postat av: Maria

Hej Linn!



Hoppas det går bra med teoripluggandet! Om du vill ta en paus har vi ett test på vår Facebooksida just nu där man kan testa vilken förartyp man är. Det vore roligt om du ville klicka in och prova!



Testet hittar du här: http://www.facebook.com/ModernaForsakringar?sk=app_214376771916201



Hälsningar Maria, Moderna Försäkringar

2011-05-27 @ 15:29:22
URL: http://www.modernaforsakringar.se





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback