Ett annat ögonblick

nu var det ett tag sedan jag skrev på denna 30dagarslista. Så nu kör vi! Alla kvarvarande ämnen(10 st) avverkerkar jag under de närmaste tio dagarna!

Så nu kör vi.
Ett starkt ögonblick för mig är naturligtvis min fantastiska resa till Tanzania. Där jag jobbade på ett barnhem för föräldralösa barn och levde det afrikanska bylivet på riktigt.
Men det är ett särskilt ögonblick som etsat sig fast i mitt minne som jag ska skriva om nu.
Nämligen mitt besök på Nzegas vårdcentral.

Några svenska volontärer inklusive jag åkte till vårdcentralen för att en av oss skulle kolla om hon hade malaria. Under tiden vi satt i deras väntrum kom det in en kvinna som stödjde sig på sin make. Det blev väldig kalabalik när de kom in och han satte henne på en bänk. Hon var så dålig att hon inte ens kunde sitta, så hon blev liggandes på bänken. Maken slet av henne sjalen hon hade på huvudet och hennes hår var blött av svett. (denna dag var en rätt sval dag, så det var inte för värmens skull). Hon såg så dålig ut och hon skakade om vartannat och såg knappt ut att vara vid medvetandet. Vid det här laget hade vännen fått sitt provsvar och gått till expeditionen.
Jag tänkte att "jag måste göra nåt", hon höll ju på att dö där inne! Jag gick fram och frågade om de ville ha min vattenflaska. Maken tackade mig så hemskt mycket och tog flaskan. Och när jag tittade in i hans ögon, herregud, det går inte att beskriva den rädsla och hopplöshetskänsla man såg. Den blicken kommer jag nog aldrig att glömma.
Efter ett tag fick de komma in till läkaren och jag vet inte vad som hände sen, hon kanske dog, de kanske inte hade råd med medicin. Så fruktansvärt!
Där finns ingen ambulans med bra standard eller fungerade akutmottagning. De kunde ha färdats lång bit för att ta sig till läkaren. Dessutom finns inget högkostnadsskydd och medicinen är allt som oftast alldeles för dyr så de flesta försöker bli friska på egen hand. Vatten finns ju inte i överflöd heller vilket gör att feber kan bli rent livsfarligt om man blir uttorkad. För att inte tala om hygienen de har där. Tvål är dyrt, handsprit existerar inte och jag såg inga plasthandskar på sjuksköterskornas händer.

Mycket inom sjukvårdens standard måste förbättras, men hur ska det fungera i ett redan fattigt samhälle? Hur ska man ringa ambulans när telefonkommunikationer knappt finns? Och hur ska ambulanserna kunna köra säkert när majoriteten av alla bilar är rena skrothögar? Och när bilvägarna ser ut som bilden nedan (denna bilden har jg själv tagit och det var på denna väg som skolbarn, bilar, bussar, djur, cyklister och gångare trängdes)



Dag 1 – Presentera mig själv
Dag 2 – min största kärlek
Dag 3 – Mina föräldrar.
Dag 4 – Vad är kärlek.
Dag 5 – Min bästa vän.
Dag 6 – Ett ögonblick.
Dag 7 – Min tro.
Dag 8 – Det här hade jag på mig idag.
Dag 9 – Mina syskon.
Dag 10 – I min handväska.
Dag 11 – Mina drömmar.
Dag 12 – Min första kyss.
Dag 13 – Mitt favoritminne.
Dag 14 – Min favoritfödelsedag.
Dag 15 - Detta ångrar jag.
Dag 16 - Min första
Dag 17 - Det här upprör mig
Dag 18 - Det här får mig att må bättre
Dag 19 – Det här får mig att gråta.
Dag 20 – Ett annat ögonblick
Dag 21 – Mina rädslor.
Dag 22 – Min favoritplats.
Dag 23 – Det här saknar jag.
Dag 24 – Mina ambitioner.
Dag 25 – Ett sista ögonblick.
Dag 26 – Det här åt jag idag
Dag 27 – Min dag
Dag 28 – Den här veckan ’
Dag 29 – Vad hade jag på mig idag
Dag 30 – Den här månaden

Kommentarer
Postat av: Alma

sv: haha, jo, men lite konstigt känns det ju sådär.

Jätte fin blogg! :)

2011-05-28 @ 14:22:04
URL: http://allieyouknow.blogg.se/
Postat av: Nilskathrine

Thanks, keep up the good work.

2011-06-15 @ 13:52:16
URL: http://nilskathrine.blogcheapster.com





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback