Ett tvättbalsam (för balsammetoden)


Garnier Fructis Strengthening Conditioner, strength and shine grapefruit extract.

Jag har köpt ett tvättbalsam (godkänt enligt nopoo) och ska testa hur det är att tvätta håret med tvättbalsam.

Min hårrutin är att jag tvättar håret 2-3 gånger/v och använder ett balsam från Franck Provost. Det balsamet är ett sk vårdande balsam. Slarvar dock väldans med efterskölj - det måste det bli bättring på! En gång i veckan har jag SMT-hårinpackning. Jag tycker min hårrutin fungerar väldigt bra men de flesta som använder balsammetoden använder två olika balsam. Ett tvättbalsam följt av ett vårdande balsam.

Tvättbalsam: använder man innan det vårdande balsam (precis som man gör med schampo). Tvättbalsam vårdar inget speciellt och är egentligen till för - precis som namnet antyder - att tvätta.
Vårdande balsam: använder man efter att man sköljt ur sitt tvättbalsam. Vårdande balsam är till för - precis som det låter - att vårda håret.

Hur vet man om man har ett vårdande balsam eller tvättbalsam?

Ett tvättbalsam är i regel billigare än ett vårdande och innehåller därmed mer vatten och mindre vårdande ämnen. Kolla efter godkända balsam från märken som Fructis, Dove, VO5, Sunsilk, Eldorado, Icas egna märke mm.
Ett vårdande balsam är något dyrare och innehåller mer vårdanden ämnen. Vissa balsam kan man köpa hos frisören medan andra finns i matbutiker så som TREsemme, Franck Provost, Loreal och SYOS. Se dock till att balsamen, oavsett vilka du väljer ska vara godkända enligt BM och inte innehålla silikoner, alkohol, parfym, mineraloljor, parabener!

Kommentarer





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback