Det konstiga med utseendedebatten är att den skapar nya ideal istället för acceptans till alla kroppsformer

Antingen är man för smal á la Kissie, blir kallad tjock för att gått upp i vikt snabbt á la Blondinbella (inte i dagsläget men för en tid sedan). Man trackar ner på feta människor som aldrig motionerar och man ser ner på pinnsmala små tjejer som ändå har en bra mathållning och träningsrutin.

Jag vet själv, i tonåren var jag pinnsmal, hörde det ofta och mycket. Led inte så mycket av det till en början, åt massor av mat. Kom in i puberteten började öka i vikt (till sisådär 45 kg.) tänkte på vikt och mat i mångt och mycket trots att jag hade en helt normal kroppsform ville jag bli mindre. Och innan dess ville jag bli större. Är det inte märkligt?

Varför lägga så stor vikt vid att dumförklara size zero-idealet och hylla kurviga tjejer? Det enda det ger är att skapa nya ideal och fortsätta lägga fokus på utseendet och hur en KVINNA ska se ut. För inte fan talas det om size zero bland män.
Även om de flesta kvinnor är kurviga skapas nya ideal om att vara kurvig på RÄTT ställe. Rumpa och stora(fasta!!) bröst. Men de med hängig mage, dallriga armar och cecllulitfyllda lår måste döljas, tas bort och skämmas!
Sluta förbarma size zero genom att skapa nya ideal. Börja uppskatta din kropp för att den tar dig fram i livet, gör att du andas. Kvinnor kan ju för fan ha en bebis växande i sin kropp. Det är väl, om något, nåt att vara förbannat stolt över!?!?!?!

Kommentarer





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback