Livets lotteri

En väldigt liten andle barn föds i Sverige, 0.08% för att vara exakt. Ibland är det bra att bli påmind om hur bra man har det som får bo i Sverige även o´m Sverige inte är perfekt och har massor av problem. Men alla har chansen till gratis utbildning, tak över huvudet och mat för dagen. Barnmisshandelärförbjudet och vi har en välfungerande socialtjänst, polis och andra samhällsinsatser som många länder saknar.

På rädda barnen kan man dra hjulet till livets lotteri för att se vart du skulle hamna om du fick födas pånytt.

Jag föddes i Kina där undernäring är 9%, barnmisshandel är tillåtet, man har utbredd sexuel handel med barn(särskilt flickor) och det är en hög risk för naturkatastrofer.


Ja, nog är jag glad över att jag bor i Sverige där jag kan gå i gymnasiet helt gratis och till och med får både pengar och mat, där jag har tak över huvudet och en säng att sova i och råd att äta flera mål mat om dagen, blir jag sjuk åker jag till läkaren(som är gratis eller iaf billig), är jag sjuk får jag bra medicin, jag har rent vatten i kranenoch råd attköpa fler kläder än vad andra människor kan köpa under sin livstid(och ändå har jag inte överdrivet mycket kläder)


Ni som också vill vara med i livets lotteri klicka här


Kommentarer





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback