Hudvård och hårvård med nopoo

No poometoden kan man sätta in på sitt liv i mångt och mycket.  Och man väljer vilka delar av sitt liv som ska inkluderas. Hårvård, kroppsvård, ansiktsvård och till och med städning i hemmet kan man göra i ett nopooperspektiv. Likaså använda bebisprodukter med nopoo.

Så, varför nopoo? Många shampon innehåller sulfater. Varav de vanligaste är sodium lauryl sulfate (SLS) och sodium laureth sulfate (SLES). Dessa är starka rengöringsmedel och de kan ge permanenta skador på ögon(framförallt för små barn) och irritation på ens kropp redan vid små mängder. SLS kan orsaka skador på ens immunförsvar, hjärta, lever, lunga och hjärna genom att expandera på ens hud via bla schampo, hudcremer, duschcremer, ansiktsmasker och till och med tandkrämer. (källa http://www.natural-health-information-centre.com/sls-JACT-report.html)  SLES är ett något mildare rengöringsmedel, den ger ingen orsakan på levern och tar längre tid på sig innan de negativa konsekvenserna syns.

Såhär går det till: huden har naturliga oljor i håret som med schampotvätt(innehållande sulfater) tvättas bort. Detta leder till att hårbotten blir väldigt torr. Det motverkar man genom att applicera konstgjora oljor i håret (balsam). Man tar alltså bort hårets naturliga oljor för att ersätta med konstgjorda. Är inte det knäppt?!

Håret skadas lättare tack vare att oljorna är borta och för att maskera detta innehåller schampon mineraloljor och silikoner. Dessa gör att håret ser blankt och friskt ut men lägger sig egentligen som en hinna runt hårstråt och är svår att tvätta bort.

Mineraloljor är ett billigt ämne vars uppgift är att återfukta som man stoppar i skönhetsprodukter. Vid en kortare tids användning tillför produkten med mineralolja fukt men vid långtidsanvändning blir huden(eller håret) torr utan produktens användning och huden(eller håret) blir beroende av mineraloljorna för att se frisk ut.

Allt detta leder till en ond cirkel av hårtvätt följt av balsam som får ett sunkigt hår att se friskt och glansigt ut.

Genom att använda sig av nopoo-metoden utesluter man parabener, silikoner, mineraloljor och sulfater och använder istället dels produkter som inte innehåller dessa ämnen eller/och gör egna naturliga produkter med ingredienser från köket.

Varför jag väljer nopoo? Detär av lite olika skäl jag använder mig av nopoo:

1.jag engagerar mig mycket i diverse samhällsproblem i världen och nopoo är ett ställningstagande rent etiskt. Starka rengörinsmedel som förorenar vårt vatten och ger sura marker.
2. För min egen skull då det är bättre för huden att få en ansiktsmask gjord av endast honung och kakao än en köpt ansiktsmask där visserligen kanske både honung och kakao ingår mendär även konserveringsmedel, syntetiska doftämnen och konstgjoda färgämnen är tillsatta. Att jag undviker mineraloljor och silikoner mm i mina hårprodukter är på grund av den fakta jag fått reda på (och det ni kan läsa om ovan).
3. Jag vill inte bli en slav som konsument där skönhetsjättarna bestämmer vad jag ska ha applicera för ämnen i mitt ansikte, mitt hår och min hud. Jag vill vara medveten om vad som går in i min hud genom de skönhetsprodukter man köper
4. jag tycker all konsumtionshets som finns i våra västvärlden är riktigt äcklig och rent av snuskigt! Varför köpa en fuktighetscreme för hundralappar som dels skadar din hud, miljö och omgivning, dels (eventuellt) släpper ut en massa giftiga gaser under tillverkning och som dessutom kostar en massa pengar istället för att smörja in kroppen med återfuktande olivolja?


De produkter jag använder mig av är alla godkända enligt "nopoometoden" och kommer vara vissa duschcremer, balsam(då jag bland annat tvättar håret med balsammetoden), ansiktsrengöring. Body scrub gör jag själv, ansiktsskrubb och ansiktsmask likaså, återfuktar huden gör jag med kokosolja. Läs mer här.(länk!)


Kommentarer
Postat av: Lina

Låter väldigt hälsosamt! Man borde testa.

2011-08-14 @ 19:47:40
URL: http://linaolssons.blogg.se/





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback