Och så var det det där med plasttuttarna

En känd mammabloggare har nu offentliggjort att hon ska operera sina bröst efter sina graviditeter då hon vill se ut som innan. Ramaskri har uppkommit i bloggsfären och hejdlösa diskussioner pågår.
Här tänkte jag säga vad jag tycker om det...

Innan har jag väl tänkt att "jo, men alla får göra som dom vill" och själv tänkt att jag gärna vill ta bort min rynka mellan ögonbrynen, påsarna under ögonen redan nu. Kanske också förminska mina tuttar en del? Men varför vill jag det? Hade jag brytt mig ett skit om hur min kropp såg ut sålänge den fungerade som den gjorde om jag bodde på en öde ö utan spegel? Nej! Varför denna utseendehets, jag blir så jävulskt trött på den. Jorden håller på att gå under, barn svälter, folk är deprimerade, cancer och aids har blivit folksjukdomar. Den psykiska ohälsan i alla åldrar bland både kvinnor och män pekar stadigt uppåt. Genom att själv lägga sig under kniven för att "må bättre i sig själv" sänder väl inte ut några sunda ideal till varken sina egna barn eller andra människor i ens omgivning. Varför ska ens utsida påverka hur man mår på insidan? Denna sjuka utseendefixerade västvärld har gjort att snyggt utseende och perfekt kropp = lycklig människa. Men det handlar inte om det. Har du för små bröst? Jobba med din självkänsla. Har du för stora? Jobba med din självkänsla. Har du hängtuttar efter graviditeten? Jobba med din självkänsla. Har du för stor näsa/för små läppar/för utåtstående öron/osynliga linjer i ansiktet? JOBBA MED DIN FUCKING SJÄLVKÄNSLA! Jorden står och faller inte på hur du ser ut. Ditt välbefinnande sitter inte i ditt utseende - är det så att det faktiskt är så så är det ett allvarligt fel. Gräv i ditt förflutna, varför är du osäker på ditt utseende, handlade fokus hemifrån på vad du åstakom eller på ditt utseende? Vad pratade ni om i omklädningsrummet i femman? Hur mycket magen hängde? Antagligen. Utseendet sitter så djupt inrotat i oss att vi inte ens märker av det själv. Att man jämför nervgifter i ansiktet och plast i kroppen med att noppra ögonbrynen, gå till frisören och sminka sig. Det är ju helt befängt!

Det är ingen, ingen som opererar brösten för sin egen skull! Och varför är idealet att se ut som man gjorde innan man blev gravid? Varför ska alla 40+tanter med 4 barn se ut som 20 år? Varför opererar sig 17åringa tjejer och varför bantar 7åriga flickor? Du ser ut som du gör. DU ÄR VACKER! Och snälla, låt inte samhället styra dig - styr samhället istället! Var medveten om varför du gör vissa val, var medveten om hur samhället hjärntvättar och formar dig, var medveten om hur din bakgrund och din historia påvekar dina val idag. Låt inte dina komplex från när du gick i högstadiet vinna över dig nu när du är vuxen.


Och att jag driver en mode- och skönhetsblogg. Ja, det skriker kanske dubbelmoral. Men faktum är att det är två stora intressen (nej, de skulle säkert inte vara lika stora intressen om jag fötts som man eller bodde på en öde ö) men jag är medveten. Jag går ut med hår på benen, osminkat ansikte och fett hår ibland. Ingen skada skedd. Jag har fuldagar, jag gillar att köpa nya kläder, känna mig snygg, ha långa ögonfransar, stort hår och högklackade skor. Men jag är hemskt medveten om min utseendefixering och skulle aldrig, aldrig lägga mig under kniven (eller nålen). Jag korrigerar mina mcdonaldsögonbryn med pincett, mitt råttfärgade hår med hårfärg, min ojämna ansiktston med foundation och mina korta ögonfransar med mascara men nånstans är jag ändå nöjd med mig själv. Utseendefixeringen upptar inte all min tid. En dag blir inte förstörd om jag har en "bad hair day" utan om jag kommer för sent till jobbet. En festkväll blir inte förstörd för jag inte fått till sminket ordentligt utan för att jag blivit för full. jag umgås inte med mina vänner för att de är snygga utan för att de har underbar personlighet.

Le, jobba med din självkänsla, skippa de utseendefixerade bloggarna och tjejmagasinen, blunda för all sexualisering och utseendefixering i världen. Du är din egen lyckas smed. Inte ditt utseende!

Peace out!


Snygga isabelle Strömberg före sin näsoperation. Är det någon som ser en ovanligt ful näsa på henne? Inte jag iaf.


Det var väl på tiden att Engla som driver Englas Showroom att fylla ut tuttarna lite?!


Skulle kissie brytt sig om att ha en kropp som denna om hon bodde på en öde ö?

Kommentarer
Postat av: MALINSFOTOBLOGG.SE ♥

svar: så kan man också göra, men min moster är frisörska, hon gör det gärna på mig, men det gör ondare om någon annan gör det på mig än jag själv..

2011-11-20 @ 19:18:01
URL: http://malinsfotoblogg.se/
Postat av: Patricia♡

Haha aa visst var dem. Pojkvännen tyckte dock inte det var lika skoj att behöva vara en HK figur:D

2011-11-20 @ 19:29:37
URL: http://patriciac.blogg.se/
Postat av: Anna Sörlin

sv; HAHA ja jag säger desamma! på tiden att den kom! ;)

2011-11-20 @ 19:38:37
URL: http://annasorliin.blogg.se/
Postat av: elsa!!♥

mmh!

dt är mysigt!:D<3

2011-11-20 @ 19:47:06
URL: http://elsaedvardsson.blogg.se/
Postat av: jimlindeborg - du vet att du vill kolla

Sv; haha, snö är ju det bästa!

2011-11-20 @ 19:56:55
URL: http://jimlindeborg.blogg.se/
Postat av: amanda

sv: ja mycket :D

Postat av: Annie

Tycker också det är riktigt snyggt, men har inte vågad pröva innan..

2011-11-20 @ 20:04:28
URL: http://zaharaa.blogg.se/
Postat av: elsa!!♥

hahah neej!



Haft en bra dag?:D<3

2011-11-20 @ 20:07:06
URL: http://elsaedvardsson.blogg.se/
Postat av: malva

- Det är ett väldigt skönt vinterplagg! :)

2011-11-20 @ 20:11:26
URL: http://mkdn.blogg.se/
Postat av: Felicia

Sv; Tack så mycket! Jo men jag hade de väldigt trevligt där! Saknar staden väldigt mycket kan jag ju säga! :)

2011-11-20 @ 20:13:03
URL: http://ffillann.blogg.se/
Postat av: Linda

ja, precis! :)

2011-11-20 @ 20:28:06
URL: http://liindaantonsson.blogg.se/
Postat av: Stäff

Bra inlägg! Hon isabelle förstår jag inte alls, jag ser inte ens någon skillnad? Och kissie har ju bara förstört sig själv.. Jag hatar samhällets skeva syn på skönhet.

2011-11-20 @ 21:57:16
URL: http://troopies.blogg.se/
Postat av: Emma

Så bra skrivet! Det finns ingen som gör det för sin egen skull, hur väl man än vill övertyga sig själv om den saken. Man påverkas tyvärr men jag ska göra allt för att inte falla för samhällets sneda ideal!



Tack för en bra blogg. Kram på dig :).

2011-11-21 @ 17:51:19
Postat av: Bloggarmaja

du har en poäng i det du skriver :)

jag har alltid haft "du gör som du vill" när det gäller till plastik. Men håller med dig. Jag tycker man SKA bli gammal, åldras, se annorlunda ut. Målet behöver inte vara att se ut som en vältränad 20åring hela livet.

2011-11-21 @ 19:25:01
URL: http://bloggarmaja.webblogg.se/





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback