Nopoo - Checklista med produkter att köpa

Nopoo handlar om att utesluta kemikalier, silikoner, parabener och mineraloljor från sina produkter. De flesta skönhetsprodukter (även de dyrare köpta hos frisör och hudterapeuter innehåller ofta dessa kemikalier). Anledningen till att jag valt att ha nopoo som skönhetsrutin istället för att köra på Clinique eller annat är av olika orsaker. Den etiska anledningen: köper jag produkter med få ingredienser som är ekologiska och ofta direkt från kylen kan man garantera att de inte varit med i djurtester, det blir inga föroreningar som rinner ut i avloppen och framförallt vill jag vara hälsosam mot mig själv. Hur rent och fräscht känns det att ta ett skumbad fullt med gifter eller smörja in sig med en kroppslotion som innehåller mineralolja(vilket gör att huden blir beroende) och för att inte tala om håret. Schampot tvättar bort alla silikoner och äckliga rengöringsmedel medan balsamet tillsätter nya silikoner(utan silikoner och mineraloljor ser nämligen ett hår av dålig kvalitet ut som just ett år med dålig kvalitet. Silikoner och mineraloljor ger glans och trasselfritt hår men allt det är fejk och endast på utsidan av hårstråt). Det är en äcklig tanke att vi i västvärlden knappt kan värja oss mot alla dessa gifter och att vi får i oss dom dagligen och helt och hållet omedvetet. Nej jag har gjort ett val att vara utan gifter och använda skönhetsprodukter som innehåller skonsamma ingredienser och inte bli en slav under budgetmärkena inom skönhet!



Man kan välja själv hur man vill använda produkter enligt nopoo. Antlingen gör man de flesta själv - ansiktsrengöring, bodyscrub, kroppsolja etc eller så köper man de produkterna från snällare märken. Eller så blandar man lite.
Jag själv använder ansiktsrengöring, makeupremover och duschcreme från snällare märken. Balsammetoden kör jag på håret(men prövar mig fram till den metod som passar mig bäst. Jag kommer skriva ett inlägg om de olika metoderna att tvätta håret strax) men i mångt och mycket försöker jag använda det som finns hemma.

Här är en bra checklista med några av de mest användbara produkter som är helt godkända enligt nopoo och som har lite olika användningsområden.

Annemarie Börlind - Rose dew cleansing milk är den rengöringscreme jag kommer börja med. Kostade en rejäl slant men den kom i en stor flaska och lär hålla ett tag. Den innehåller inga av de svartlistade ingredienserna enligt nopoo och de flesta ingredienser är vegetabiliska.
Aloe vera Gel från Life 99%(?) aloe vera. Aloe vera har enorma användningsområden, i ansiktsmasker som fuktighetscreme mm
Cocoa - extra virgin coconut oil ekologisk denna kokosnötsolja blir flytande i 24 grader celcis. Snörj in händer/fötter/ansikte eller valfritt torrt hudparti på kvällen och du vaknar med babylen hud. Den innehåller endast kokosnötsolja. Finns att köpa på hälsokostbutiker
Olivoljetvål köpt från indiska. Innehåller endast olivolja och syra. Kommer användas i duschen och vid handtvätt
Ricinolja från apoteket denna olja används egentligen som oral lösning vid magproblem då den är laxerande. Dock "laxerar" den även ens porer i ansiktet varför den funkar utmärkt till djuprengörande ansiktsrengöring, funkar för att sätta fart på hårväxten
Eterisk olja lavendel på denna olja stod ingen innehållsförteckning varför jag inte vet om den är gokänd enligt nopoo, men ibland gäller det att välja sina strider. Eteriska oljor är superbra som doftsättning och ger olika påverkan på människan (lavendel är tex lugnande). Blanda i kroppsoljan, kroppsskrubben, inhalera mm.

a och o med godkända produkter enligt nopoo är egentligen rätt logiskt. Så mycket ekologiskt som bara möjligt och så lite ingredienser som möjligt, i största mån ingredienser från köket och produkter utan SLS(starkt rengörande medel), mineralolja, silikoner, parabener, alkohol och parfym(för de som är känsliga mot parfym)

Kommentarer





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback