OCM - oil cleansing method

OCM eller oil clensing method är en välanvänd hudvårdsrutin inom Nopoo-metoden. Den fungerar som så att ansiktet blir 1. utrensat från skit i varenda por 2. återfuktad på djupet

Blanda olivoljan och ricinoljan beroende på din hudtyp:

  • Oljig/fet hud: 30% ricin, 70% oliv
  • Balanserad hud: 20% ricin, 80% oliv
  • Torr hud: 10% ricin, 90% oliv
Häll olja lika stor som ca en femkrona i handen och värm med handflatorna. Applicera jämnt på ansiktet och smörj in hela ansiktet med cirkulerande rörelser. Fokusera på problemområden. Skölj frottehandduken i varmt(rykande!) vatten och lägg handduken över ansiktet tills den svalnat. Upprepa 2-3 gånger tills oljan är borta från ansiktet. Gnugga dock INTE bort oljan utan badda istället. Avsluta med en godkänd ansiktscreme, olja, aloevera eller kokosolja. Upprepa max några gånger i veckan. Jag kör en gång i veckan men för vissa räcker en gång varannan vecka.

Vissa upplever att de får problem efter ett tags användning av OCM. Får du problem med många finnar, torra partier etc kan du testa att minska andelen ricinolja i din OCM-blandning(min ocmblandning syns i den lilla plastflaskan på bilden och har en hållbarhet på hur länge som helst. typ...). Skär ner på gångerna du gör din OCM. Se till att du får ansiktet riktigt rent efter en behandling med OCM. Ricinolja kan ge hudproblem om den inte tas bort ordentligt.

Kommentarer
Postat av: Moa

hej, haft en bra dag hittills? :)

2011-08-19 @ 14:23:22
URL: http://moahedeens.blogg.se/
Postat av: Amanda

Sv: åh jasså, jag har läst igenom det nu och set tror jag att jag ska testa! Tack för tipset! :D

2011-08-19 @ 19:31:13
URL: http://amandanii.blogg.se/





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback