Naturlig make-up

Det blir mer och mer i mitt liv som kretsar kring nopoo. Nu är jag väldigt inne på naturligt smink och har läst på om massor av märken och förbjudna ämnen. Det som jag kommit fram till är att mineralsmink är överlägset bäst vad gäller naturlig make-up utan dåliga ingredienser som skadar hud och miljö.

Varför mineralsmink är bättre än annan kosmetik:
innehåller inga konserveringsmedel
bra för alla sorters alleriger och känslig hy
täpper inte till porerna
innehåller solskyddsfaktor


Särskilda make-upämnen att undvika:

alla ingredisenser jag nämnt tidigare ska såklart fortfarande undvikas (mineraloljor, parabener, alkoholer, SLS...) samt även Bismuth Oxychloride - ett pigment som har en tendens att klia i ansiktetoch gör en ofta varm i ansiktet. Brukar du känna att ansiktet blir varmt och kliar. kolla om det innehåller Bismuth Oxychloride. Bismuth Oxychloride används för att ge en matt finish.


När jag läst runt på olika hemsidor och forum var det ett mineralmärke som återkom i ett positivt ordalag. Nämligen Tikei. De har foundations, concealer, primer, ögonskuggor mm i massor av olika färger. Man kan beställa hem prover för 10:- styck och de har ett antal startpaket som är perfekt för "nyfrälsta". Tiekis produkter är en djurtestade och marknadsför sig som 100% veganskt.

Ett måste med mineralmakeup är en bra kabukiborste.


ögonskuggorna finns i en mängd fina färger att välja mellan!


Kommentarer





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback