Krämig tomatsoppa

 
 
I somras var jag och Jocke på ett riktigt flott hotell i Turkiet med All inclusive. Där bjödsde,förutom på frukost,lunch och middag, på nattsoppa. Vilket blev en väldigt mysig tradition för oss. Så därför tänkte jag att vi skulle återuppliva den traditionen ikväll. Det blev en finfin tomatsoppa med parmesanost. Jag hittade ett grymdrecept men gjorde om det en hel del, så här kommermin versition aven god tomatsoppa.
 
Linns krämiga tomatsoppa med parmesanost
- En finhackad gullök
- En finhackad vitlöksklyfta
- En burk krossade tomater
-Tomatpure
-Tabasco
-  3dl grädde
- 2dl vatten
 - Oregano, salt och peppar efter smak och en grönsaksbuljongtärning
- Parmesanost(jag hade bara pulver hemma,men färsk är naturligtvis i särklass godast!)
-Olivolja
 
Stek löken och vitlöksklyftan med en stor skvätt olivolja. Häll i de krossade tomaterna, tomatpure(efter smak), tabasco(efter smak), grädde och vatten Låt koka i tio minuter. Krydda efter smak  och släng i buljongtärningen..Låt koka ytterliggare ca 10-15 minuter.(ju längre koktid desto godare smak). När det känns klart häller du i en djup skål och stör över parmesanost.
 
Jag gillar soppa med bitar i.Men tycker inte du att det är speciellt high five tycker jag att du ska mixa soppan med en stavmixer el liknanade innan servering :)

Kommentarer





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback