Så, varför ska man bry sig om vad man applicerar på sin hud?

Jag har så länge jag kan minnas haft ett stort intresse inom hudvård, homespa hade jag redan när jag var tio år, hårinpackningar och ansiktsmasker kom strax efter. Jag hade aldrig varit så make-up och nagelintresserad(för att inte snacka om hår. hu! det är det tråkigaste jag vet!!) utan det har varit hudvård som varit min grej. Så när jag av en slump ramlade in på skönhetsblogg efter skönhetsblogg som skrev om naturlig skönhetsvård blev jag intresserad. Sen dess är jag fast. Jag köper mina svindyra hudvårdsprodukter från Rosenserien och använder kokosolja och avocadoolja som återfuktning på resten av huden. Jag har ekologiska handcremer, ekologiska duschcremer, hemmagjorda kroppskrubbar gjord av socker och olivolja, gör ansiktsmasker av honung, kakao, olivolja och annat från livsmedelsbutikerna.
 
Men varför detta engagemang? Vad gör det för skillnad om jag använder clinique eller rosenserien? Dove eller ekologisk olivolja?
Jag vägrar bli grundlurad av samhällets jättar (inom kost, medicin, skönhet och mode)och vägrar ge pengar till människor som bidrar till miljöföroreningar, barnarbete och en sämre hud, (och kropp, miljö och hälsa) för oss som använder deras produkter.
 
Dessutom låter det mer logiskt att använda en ekologisk avocadoolja som återfuktare av huden än tex express moisturising body lotion från Nivea med innehållsförteckning: Aqua, Glycerin, Isopropyl Palmitate, Alcohol Denat., Glyceryl Glucoside, Glyceryl Stearate SE, C12-15 Alkyl Benzoate, Cetearyl Alcohol | Maris Sal, Sodium Carbomer, Sodium Cetearyl Sulfate, Dimethicone, Methylisothiazolinone, Phenoxyethanol, Linalool, Benzyl Alcohol, Limonene, Citronellol, Parfum. Med akoloholer, vatten och silikoner som främsta innehåll plus en massa ingredienser inte en vanlig människa vet vad det är skryter NIVEA med att deras Express Moisturising Body Lotion ger långvarig återfuktning för torr hud.
Kan tilläggas att jag innan jag hittade Niveas innehållsförteckning testade atthitta innehållsförteckning på någon Doveprodukt. Det gick inte att finna på deras hemsida och googlingar gav heller inga resultat(företag kan köpa upp sökningar som ger den information man vill att kunden ska se och därmed låta de sämre sökningarna hamna längre bak).
 
Skönhetsindustrin marknadsför sina produkter genom att säga att de innehåller aloe vera, sheasmör, grönt te mm. Och i flera fall kommer dessa ingredienser efter både alkoholer, mineraloljor, silikoner och annat som är uttorkande för huden.(hittar inget exempel eftersom det är så otroligt svårt att hitta innehållsförteckningar på hudvårdsprodukter sålänge man inte har dom hemma!!).
 
Här har jag skrivit en lista på ingredienser som jag skyr som pesten.
 
Var försiktig med att köpa produkter som marknadsför sig som naturliga. Ofta sägs det att de inte innehåller "silikoner, alkoholer, parfym, SLS, parabener"men är proppfulla med det beroendeframkallande och uttorkande ämnet mineraloljor. På Life finns många snälla hudvårdsprodukter, likaså är Lush och Rosenserien att lita på och här kan du köpa ekologiska hudvårdsprodukter över nätet. medan Body shop är skit (ett företag som är bra på sin marknadsföring med naturliga produkter medan innehållsförteckningarna talar för att de är lika dåliga som vilket annat "skitmärke" som helst).
 

Kommentarer





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback