Läsarfråga

hej hej! jag har jättesvårt att komma igång med skolarbetet. skulle inte du kunna lägga upp lite pluggtips här så att man får lite inspiration och hjälp? :)


Hej!
Jag har länge haft en dålig studieteknik som inte passat mig samtigti som jag suttit vid datorn, med tv:n på och pratat i telefon samtidigt. Detta har gjort att ett tiominutersarbete har tagit timmar att göra och tiden bara flugit iväg.
Fär att komma igång med sitt skolarbete gäller det att vara effektiv med sin tid. Stäng av dator och tv och ge dig fan på att du ska plugga effektivt. Tänk att du bara ska plugga i en begränsad tid tex i två timmar, och sen har du ju flera timmar på dig att göra vad du vill.

Ha någon slags "mental träning" innan du ska börja plugga. Det blir inte roligare av att du tänker hur tråkigt och jobbigt det är att behöva sätta sig med skolböckerna direkt när man kommit hem från skolan. Vänd på dina tankar och tänk att "gör jag denna uppfiten får jag bättre betyg vilket gör att jag kommer in på den gymnasielinjen/högskolan/får det jobb som jag vill" eller vad som nu passar dig. Försök att tänka motiverande tankar. Ta gärna även någon minut där du sitter och blundar och tänker igenom att du gör ditt skolarbete och att det blir jättebra, tänk hur du lämnar in det till läraren och att du får tillbaka det med ett mvg i kanten.
Ät nåt litet innan du börjar (en frukt eller macka blir bra, blir du för mätt så är det jobbigt att koncentrera sig), kolla din mejl eller va det nu är du känner att du måste göra - men se till att inte fastna vid datorn! Skaffa dig nåt gott pluggsnacks, saltade och rostade cashewnötter är min favorit.

Och glöm inte att ta pauser. Men gör dom korta, annars tappar du lätt koncentrationen! Passa då på att hämta nåt att dricka, sträcka på dig, gå utanför dörren/balkongen och andas lite frisk luft, ta på dig lite mysigare kläder... Men återigen, se till att inte fastna vid datorn eller tvn!



Kommentarer





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback