Dagboksutdrag från besök på en skola i Tanzania

I januari jobbade jag på ett barnhem i Tanzania. Det bästa jag gjort i mitt liv!

Tisdag 18 januari Idag har det varit en superlyckad dag! Klockan var ställd halv sju, pigg som tuppen hoppade jag upp. Klädde på mig, åt frukost och gick till Tazengwa primary school(ung. grundskolan, 1-7. Efter det går man i secendary school(ung, gymnasiet i fyra år). Jag var med en engelskaklass för de äldre som kanske var mellan 10-13 ¨år ungefär.  Det var rektorn som hade lektionen, vilken respekt!  Det är inte som sverige inte att man pratar och stojar med sin bordsgranne, men man vågar heller inte säga till att ens penna är ovässadeller fråga om hjälp. Uppbyggnaden av lektionen var ungefär samma som i Sverige, de skrev på svarta tavlan(vi skriver på vit), det var en föreläsning och sedan kompletterande uppgifter till den. Jag satt längst bak och iakttog. Och barnen sneglade på mig,

Sedan hade alla barnen på hela skolan rast och det var nu det riktigt roliga började. Minst trettio barn följde efter mig vart jag än gick. Satt jag så satt dom eller stod runt om, gick jag så gick dom hack i häl med mig. Det var roligt men väldigt speciell känsla. Och barnen var inte lika artiga och uppfostrade ute när inte fröknarna eller rektorn var med. Vissa slogs och drämde till varandra och jag försökte dra isär dom men visste inte hur man sa varken nej/sluta/lägg av på swahili. Komiskt nog lärde jag mig det senare under dagen, av en slump.

 



Kommentarer
Postat av: Yamina

Hallå, gud va kul att se bilderna! Jg var också i Tanzania på olika skolor i drygt en månad och åker tillbaka dit till hösten, var mest på Tweyambe sec. school, vars var du? :) Kram!

2011-12-02 @ 16:13:39
URL: http://yaminasandstrom.blogg.se/





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback