Förvirrad om utbildningar till hudterapeut

Som ni vet är jag under utbildning till lash stylist(ögonfransförlängning). Jag förväntas bli klar senast slutet av januari men räknar att bli färdig tidigare. Direkt efter det (eller kanske pararellt) hoppar jag på nagelterapeututbildning med gel som material. I nagelutbildningen jag valt kommer jag även att bli spamanikyrist och spapedikyrist samt jobba med CND. Ett av de bästa,största och kändaste nagelmärkena i världen.
 
Utbildningarna ovan vet jag vad jag kan räkna med. Tidsåtgång, pris, skola mm. Efter nagelutbildningen (som jag räknar bli klar med i sommar, beroende på när startdatum är) vill jag hoppa på en hud- och spaterapeututbildning, gärna så snart som möjligt. Men det känns som en djungel.
 
Jag var till en början inne på Ewas utbildning för naturkosmetisk hudvårds-och spaterapeut. Men har läst en mängd dåliga saker som skolan efter en enkel googling. Nu är jag tveksam. Axelssons var nästa skola. De börjar med ekologisk hudvårdsterapeut våren 2013 samt har spaterapeututbildningar. Då visar det sig  att båda utbildningarna är förlagda i Stockholm varav spautbildningen är på 10 veckor. Vad ska jag göra i Stockholm i tio veckor? Utan att känna någon och utan pojkvän? Kommer gå under av tristress, för att inte tala om vad det kostar att bo och äta i Stockholm i 2,5 månader.
Okej, därefter hittade jag Åre spa school. En dyr skola som (utöver mat och boendekostnader) kommer kosta över 80 000:- för att bli hud- och spaterapeut.
Gildaskolan har jag varit inne på en tid, man blir medlemi SHR samt får cidescodiplom (som är prestigefullt och internationellt) efter avslutad utbildning. Utbildningen kostar över 80 000 :- vilket är snuskigt mycket pengar. Men det får väl kosta det då, tänker jag. Jag har ju sparpengar och får väl leva snålt i ett år? Problemet är att man går 100% i skolan i 12 månader utan en chans till extrajobb eller annat sätt att få in pengar vid sidan av studierna. Det innebär att man går utan inkomst under ett års tid men har hyra, mat, telefon, gymkort, busskort samt andra utgifter att betala. Jag är förvirrad och rent ut  sagt ledsen över att det ska vara så krångligt.
 
Är det någon av er som har tips på skolor jag ännu inte hittat? Jag bryr mig egentligen inte om skolan ger medlemsskap i cidesco eller shr sålänge det är en bra utbildning inom hud-och spaterapeut. Helst en distanskurs så man samtidigt kan jobba hemifrån och ha en inkomst...

Kommentarer
Postat av: Ida

Har funderat på spautbildning själv förut, men fixar nog inte att jobba med det på grund av min hud. Däremot finns det en utbildning här i min hemstad Örnsköldsvik på Umeå Universitet, den är på två år. Vet inte riktigt om man blir hud och spaterapeut av det, minns inte. Här kommer en halvsjaskig länk http://www.utbildningssidan.se/utbildning/spa-programmet-120-hp/default.aspx. Finns bättre information på Umus hemsida.

Lycka till med sök av utbildning!

Svar: tack för tipset! Har halvt och halvt bestämt mig för Elisabethskolan, Får se hur det blir. Men ska kolla in din länk!
Varför skulle du inte kunna jobba som spaterapeut pga din hy? Den försämras ju inte av det? Du gör ju behandlingarna på dina kunder :)
stor kram

2012-11-14 @ 12:43:13
URL: http://aidu.blogg.se
Postat av: Ida

Skönt att du bestämt dig åt något håll :D
Många som utbildar sig på spautbildningen får jobb på badanläggningar och sådant. Inte så bra för min atopiska hud att ständigt utsättas för fukt. Du har rätt :) Det beror nog på lite var man hamnar också. Sen är jag så kräsen när det gäller produkter och så vidare. Men vi får se, kanske jag vill läsa det i framtiden. Just nu är jag lite sugen på att gå folkis nästa år kanske, så vi ser vad jag hittar på :D

Svar: Du behöver ju inte jobba på spa. du kan ju jobba på salong :) Och jg är ju väldigtkräsen med produkter, som du säkert vet. Men det skiter jag i. Jg lärmig produkterna jag ska lära mig under utbildningen. Sen jobbar jag med vad tusan jag vill efter avslutad utbildning. :) Lycka till i framtiden <3

2012-11-24 @ 13:23:38
URL: http://aidu.blogg.se
Postat av: Ida

Det är sant, får se vad man hittar på helt enkelt :) Jovisst :) Tack detsamma! :D

2012-12-02 @ 16:54:07
URL: http://aidu.blogg.se
Postat av: MichaelPlach

Big Eyes Coin: Big Eyes Coin
LUNC Price Prediction: lunc crypto price prediction

XYO Price Prediction: [url="https://btc-pulse.com/xyo-price-prediction-what-can-we-expect-in-the-future/"]XYO Price Prediction[/url]
BTC Pulse: [url="https://btc-pulse.com/"]BTC Pulse[/url]

2023-06-26 @ 18:31:53
URL: http://https://btc-pulse.com/





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback