Onyttigt ätande på vardagar eller hälsofixering?

Dags för mig att säga vad jag tycker i Blondinbella/en manlig idiotbloggare jag inte tänker ge fler träffar på google till disiussionen om mat. Om att Blondinbella är tjock och att hon uppmuntrar till ett osunt leverne.

Först det uppenbara, Blondinbella är väl för 17 inte tjock?!:


Att Blondinbella fått skit för att folk tycker hon är överviktig är ju helt förkastligt ärligt talat. Är man ingen size zero (som tjej i dagens samhälle anses man som överviktig, matstörningar kryper längre ner i åldrarna, skönhetsoperationer ökar, hälsofixeringen i samhället är enorm med alla dieter, alla big nonos man absolut inte får äta, och med viktväktarna, xtravaganza, biggest looser är det inte konstigt att helt normalviktiga personer som dock äter en godisbit för mycket börjar tycka att de faktiskt väger flera kilo för mycket. Att de borde bli av med sitt hull.

Faktum är att Blondinbella fungerar bra som en motvikt mot att hälsofixering, vikthet. Att uppmuntra till att äta choklad på vardagar, träna när man vill och äta vad man är sugen på just för stunden så får samhället en bättre balans och man kan se fler sidor på myntet vad gäller kosthållning.

För att tala om mig själv. Jag väger ca 50 kilo och är ca 160 cm lång. Igår åt jag lussekatter, juleskum och middagen blev en mc feast plusmeny med coca cola. Jag körde en timmas tuff styrketräning på gymmet. Innan dess åt jag inte godis på nästan en vecka. Kakor är jag sällan intresserad av, jag tycker vatten är det bästa att dricka (oavsett om det är julafton, fredagsmys eller restaurangmiddag) men jag dricker också en hel del coca cola. Jag har några stora laster, fett, friterat, choklad och frukt.Jag varvar friterade pommes frites med ceasarsallader (och ja, jag har dressingen på salladen och äter en fralla till för en sallad behöver man inte göra nyttigare än vad den är "bara för att").
Jag är väldigt varieande i hur jag tränar , men jag går ofta promenader. Kör några träningspass i veckan (och om det nu går två veckor utan träning är det väl inget att gräva ner sig för? Det är väl bara att dra och träna en gång i månaden i så fall. Den tid du hinner med, har lust med och träna det du tycker är kul) Hatar du att svettas på gymmet? Men ge fan i det då! Gillar du inte att gå powerwalks och löprundor? Skit i det då! Hitta en träningsform du tycker är kul: yoga, afrikans dans, step up, simning, cykling, ridning, fotboll... Jag själv varierar mig mellan promenader, spinning, body pump, body balance och sportlifes MRL. Jag är inte heller blyg att testa nya träningsformer.
Visst är jag väl kanske inte slimmad men jag har en balans i min kropp och min själ. Jag har inga tvång och inga förbud - och faktum är att jag äter mindre onyttigt nu än vad jag gjorde när jag förbjöd mig själv till allt onyttigt.

Och jag tror att Blondinbella - ärligt talat - haft en stor del i att min syn på kost och träning är så bra som den är idag. Tack, Blondinbella, för att du varje dag kämpar med att få bort matstörningar och kroppshat hos unga tjejer som mig!

Kommentarer
Postat av: sanna

Men jag läste nånstans att hon uppmanar sina läsare och äta 200 g choklad om dan..Det är väl inte så himla bra.. Jag vet inte vad jag tycker om blondinbella om jag tycker inte man ska uppmana till nåt som bloggare!

2011-12-20 @ 13:53:51
URL: http://goldensanna.blogg.se/
Postat av: neli

jag tycker inte alls hon är tjock nånstans! där har vi en riktig kvinnlig kropp med kurvor... jag stör mig så jävla mycket på dagens skönhetsideal! all jävla tjat om att man ska vara smal och hit och dit.. sen att tjejer tycker att victoria's secret kroppar är kroppar to die for? MY ASS att det är kroppar to die for.. dem ser bara sjuka ut allihopa!

2011-12-20 @ 14:05:52
URL: http://iamsofashion.blogg.se/
Postat av: linn svarar:

sanna: Tack för dina synpunkter. men jag håller inte riktigt med dig:

varför ska man inte uppmuntra någonting som bloggare? Det är en rätt sjuk tanke. En bloggare, oavsett om det är någon med bara några hundra läsare om dagen eller i detta fallet blondinbella med tiotusentals läsare om dagen (plus alla som läser hennes tidning, köper hennes kläder och på annat sätt vet att hon syns) har så mycket inflytande över andra människors liv. Ses ofta som en förebild för andra tjejer (eftersom de flesta bloggare är just tjejer) och varför ska man inte få utnyttja det till någonting bra och positivt? Vilken makt tror du inte H&M har? Cosmpolitan? Paris Hilton? Och hur positiv bild ger dom på hur en kvinna ska vara, se ut och föra sig?



Nu har jag inte läst att blondinbella uppmuntrat sina läsare att äta 200g choklad om dagen. Men i vilket fall som helst är det en BRA motvikt mot all sjukt vikthets och hälsofixering som finns runt om i världen.

2011-12-20 @ 14:47:46
URL: http://beautyboxen.blogg.se/
Postat av: anni

Guuud vilket bra inlägg! Samhället vore så mycket bättre om folk i allmänhet hade samma filosofi som du! YOU ROCK!!

2011-12-21 @ 13:01:54
Postat av: Julia (Fotoblogg)

Jättebra inlägg verkligen :)



ang. den första kommentaren så tvivlar jag, läst någonstans? var någonstans - på någon blogg som skvallrat eller spridit något rykte? Och är det då sant så än sen... Blondinbella menar antagligen bara att man får unna sig choklad varje dag om man vill ha det och förtjänar det genom att leva sunt och träna lagom!

2011-12-21 @ 15:59:12
URL: http://kindofjulia.blogg.se/
Postat av: ANGELICA.BLOGG.SE ♥

alla skriver om henen :o jag orkar inte lägga mig i :O

2011-12-21 @ 16:16:23
URL: http://angelica.blogg.se/
Postat av: Vidde

Men hon är ju tjock? Man ser ju att hon har lösvikt på kaggen, har ju inget med samhället eller media att göra utan hur hon faktiskt ser ut.

2012-12-24 @ 08:54:59
Postat av: Me Irish

She is a absolutely beautiful!

Me like :)

2013-02-14 @ 13:37:18
Postat av: Gonzo

Klart hon är tjock. Ohälsosamt tjock också.
Men självklart får hon se ut och både hon och andra tycka det är vackert.

2013-02-25 @ 20:25:52





Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback